maanantai 26. tammikuuta 2015

Mitkä kolme asiaa mukaan autiolle saarelle?

Viime viikolla Ryttylän KL-opistolla oli ollut lähetysoppitunti. Siellä opiskelijat olivat miettineet, mitkä kuusi esinettä he ottaisivat mukaan lähetyskentälle. Kunpa minäkin saisin ottaa vain kuusi esinettä mukaani! Ne kuusi tavaraa olisivat :

1) Otsalamppu
2) Tietokone
3) Puhelin
4) Karamellia (punaisia, niitä puna-apinoita)
5) Raamatun
6) Muutama tärkeä valokuva (niitä tosin on myös koneella, jonka ottaisin mukaan…)

Vaaterajausta
Olen päättänyt että otan mukaani Etiopiaan (JOS PÄÄSEN SINNE) kaksi matkalaukullista tavaraa. Se on paljon kuuteen tavaraan verrattuna, mutta vähän omistamaani krääsän nähden. Joihinkin lähetysmaihin voi lähettää rahtia ja se mahdollisuus minullekin tarjottiin. Olen kuitenkin kuullut, että toivottavasi tulevaan kohdemaahani se on hitusen haastavaa, joten olen päättänyt rajata mukaan lähtevät tavarani vähempään.  Tulen ottamaan mukaani 23kg+23kg. Mitä sitten pakata? Mitä todella tarvitsen?

Olen rajannut tavaroita vaatteisiin, kylppärikamoihin (ei, en ota suihkukaappia. Tarkoitan esim. piilarinesteitä) , muutamaan lakanaan, blenderiin, urheiluvälineisiin (luovuin haaveesta roudata kahvakuulan matkalaukussa), puikkoihin, virkkuukoukkuun, e-kirjoihin, muutamaan tärkeään mukiin, valokuviin,  otsalamppuun, dvd- ja cd-levyihin ja muutamaan valokuvaan. Luulen että lista kasvaa, kun lopullisesti pakkaan tavarani.

Olen vuosi sitten laittanut melkein kaikki huonekaluni pois ja luopunut monista kirjoista ja muista tavaroista. Kävin tänään penkomassa jäljellä olevia laatikoita varastossa. Olin jo vuodessa ehtinyt unohtaa mitä kaikkea omistankaan.  Jos sitä on useamman vuoden tai jopa vuosikymmenen pois Suomesta, niin luulen, etten tunnista sitä tavaraa omakseni. Sen varalta kävin nimeämässä tarkasti jokaisen laatikkoni.


Tänään perehdyin myös haastavissa olosuhteissa ajamiseen. Olen saanut sellaisen vihkosen puskaolosuhteissa köröttelystä. Minulle jäi mieleeni vain se, että pitää ajaa tasaisesti ja hiljaa, nelivetoa ei saa käyttää turhaan ja sitten kysymys, pitääkö nelivedossa erikseen määrittää nopea ja hidan ajaminen. Siinä vihkosessa koko ajan kirjoitettiin hitaasta ja nopeasta taajuudesta. Hä? Traktorissa muistaakseni on vaihteille erikseen kilpikonnataso ja jänistaso. Toivottavasti saan jotain opastusta tällaiseen sitten  käytännössä. Muuten saattaa iskeä paniikki. 

Vielä ei ole tullut puolto- tai kieltoviestiä Etiopiasta. Minulla ei enää lentele perhoset mahassa, ne ovat nimittäin kasvaneet albatrosseiksi… En tiedä kauan mun maha tätä jänskätystä sietää. Yritän vain pidellä itseni kiireisenä. Perjantaina vierailenkin Tampereella Nekalan seurakuntatalolla ja sitten sunnuntaina on vuorossa messu Janakkalan Tervakosken kirkossa klo 13:00. Ensi viikolla menen sitten muistelemaan ensiaputaitoja EA1:lle. 

Pistetään albatrossien piikkiin...

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti